tisdag 22 april 2014

Limemacaroner

Äntligen! Nu har jag haft 1500 besökare på min blogg! För att fira detta har jag bakat macarons. Man kan väll säga att den först plåten blev bättre än den andra. Den andra plåten lät jag inte vila tillräckligt länge så de sprack i ugnen. Den första plåten blev däremot bra. Jag hade även inte alla ingredienser så jag fick improvisera lite, men bra blev de med limesmörkräm som fyllning. Här kommer receptet på de här franska små bakverken.

Du behöver:

Mandelkakor
100 g mandelmjöl
3 äggvitor
200 g florsocker
4-5 msk socker
Karamellfärg eller pastafärg

Limesmörkräm
100 g smör
1 1/2 dl florsocker
Rivet skal från 1 lime
Saft från 1/2 lime
2 tsk vaniljsocker

Gör så här:
1. Blanda mandelmjöl och florsocker i en bunke.
2. Vispa sedan äggvita i en annan bunke. När äggvitan börjar skumma tillsätt sockret en matsked i taget. Vispa tills marängen blir tjock, fast och glansig. Tillsätt karamellfärgen och blanda så att smeten får en jämn färg.
3. Blanda ner mandelblandningen försiktigt i äggvitan och blanda med hjälp av en slickepott. Smeten ska inte vara för hård och inte för lös.
4. Spritsa ut smeten på en silikonmatta. Kakorna ska vara ungefär lika stora som en femkrona för då blir de lagom stora när de har varit i ugnen. Låt de vila i minst 15 minuter tills de har fått en hinna på sig, då spricker de inte i ugnen.
5. Ställ in kakorna i mitten av ugnen i ca. 10 minuter på 150 grader. Ta sedan ut kakorna ur ugnen låt dom svala medan du gör smörkrämen.
6. Nu är det dags för smörkrämen. Vispa rumsvarmt smör och socker pösigt.
7. Riv och tillsätt limeskalet, limesaft och vaniljsocker. Blanda så att krämen blir jämn.
8. Para ihop kakorna två och två. Spritsa ut lite smörkräm på en av kakorna och lägg sedan på den andra kakan.

Klart!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar