fredag 25 april 2014

Fredagsfikat med spröda halvmånar

Äntligen fredag! Jag har gjort lite fredagsfika. Jag använde mig av ett recept från boken " Sju sorters kakor". Jag bade svårt att välja recept, men det slutade med att jag gjorde spröda halvmånar. De blev riktig smarriga och var enkla att göra. Här kommer receptet!

Du behöver:
175 g smör
4 dl mjöl
4 msk vispgrädde
3-4 äpplen 
Socker
Kanel

Gör så här:
1. Hacka samman  mjöl och smör i en bunke. 
2. Tillsätt grädden och arbeta hastigt ihop det till en deg. Låt degen stå kallt en stund.
3. Kavla ut degen ca. 4 mm tjock. 
4. Ta ut kakor av runt mått, ca. 10 cm i diameter.
5. Riv äpplen grovt. Fördela "rivet" på ena halvan av kakorna.
6. Strö på kanel och socker på kakorna. Vik kakorna dubbla
och tryck till kanten med en gaffel.
7. Lägg kakorna på en plåt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen på 225 grader i 15 min.
8. Vänd kakorna i socker så fort som möjligt efter att dom har varit i ugnen.

Klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar